Donald Trump i rosa dressjakke?

The Donald har tapt terreng blant kvinnelige velgere. Mange som har støttet ham tidligere har nå snudd ryggen til ham ettersom han, i fri dressur og uten sensur – ikke har gjort noe forsøk på å unnskylde sin fortid som «tafser», «garderobegriseprater», og «pussygrabber». Han er mannen som i debatt uttalte at «INGEN har mer respekt for kvinner enn meg». Men som – ett minutt senere i samme debatt, hveste «ekle kvinne» til sin politiske motstander, Hillary Clinton.

I kveldsnyhetene på NRK i søndag kveld fikk vi et innslag om  en designer/stilkonsulent som ga råd til kvinner hvordan de burde kle seg for å bli tatt alvorlig. Av menn. «Blått. Menn liker blått», fortalte hun – og fortsatte: «Brett opp kragen på denne jakken, og knepp igjen knappene». Jeg gispet et stille «waaaaat?» på engelsk. På nordnorsk ville jeg sagt noe helt annet, som f.eks. «Ka i hælsike e det hær førr nåkka mannskit?»

Foto: pinterest.com

For, ifølge den amerikanske stileksperten, bør kvinner helst ikke fremheve formene sine. Det gjør menn distraherte (jepp, hun sa så), og klærne  kommer derfor i veien for både budskap og respekt. Og jeg bare: «Dobbelt-waaaaat???» (eller «ka i dåbbelthælsike?????).

Så, i forretningsverdenen – i det minste i USA –  gjelder det altså å ikke distrahere mannen hvis du vil bli tatt på alvor. Men jeg er slettes ikke så sikker på at dette ikke gjelder i enkelte miljøer i Norge også. Minnes f.eks Kristin Halvorsens korte skjørt i sin inntreden i rikspolitikken og selveste Dagrun Eriksen som entret tinget i litt skinn og nagler. De la fort om stilen, for å si det sånn. Selv om ingen av dem kunne sies å være outrerte eller vulgære.

Hijab skal man helst ikke gå i – det er kvinneundertrykkende. Men, man skal visst for pokker heller ikke gå med kjoler med cleavage som viser bittelitt kløft, glade farger og fasong som viser forskjellen mellom mann- og kvinnekropp. Nei, knepp opp jakka di og gå i blått, jenta mi!

Jeg har jobbet mange, mange år i en mannsdominert bransje – og i noen år (da jeg var yngre og hadde autoritetskrekk og serverte kaffe til de mannfolka som jeg et par tiår senere ledet møter for) forsøkte jeg å hente frem min indre Gordon Gekko, og selv om jeg ikke kjemmet håret bakover i Wall Street-stil, så satset jeg på blazer i det minste. Med skjørt som en flyvertinne. Ettersom jeg ble eldre og sikrere på meg selv, turte jeg være både en av gutta, kvinne, feminin (for det er jo det jeg er), og kle meg kortere, trangere, mer utringet og med høyere hæler. For jeg nektet å tro at min pondus, min respekt, ble målt på høyden på hælene mine. Eller mellom puppene, for den saks skyld.

Jeg synes menn i dress er flott, men det er ikke dressen jeg får respekt for. Respekt får han hvis han fortjener det. Og hvis mine høye hæler fikk mannfolka til å tro at det var bare å ta heisen sammen med meg etter konferansen fordi de kanskje syntes at antrekket mitt skrek «fritt fram», så tok de feil – og du tar feil hvis du nå tenker det samme. Enten du er mann eller kvinne.

Ingen i NRK-innslaget nevnte med ett eneste ord at The Donald burde kle seg mer feminint. Bare sånn at han kunne bli tatt alvorlig av kvinnelige velgere igjen.

Du er ikke hva du kler deg som. Du er hva du fremstiller deg som. Du er hva du sier. Du er hva du gjør. Og, du er hva og hvem du viser respekt for.

Klær skaper folk, heter det. Jeg vet nå ikke jeg.

 

Legg igjen en kommentar

